O (potrzebie) życzliwości w relacjach pracownik – przełożony. Próba analizy problemu na pograniczu nauk humanistycznych i nauk społecznych – wybrane aspekty

Autor

  • Michał Stachurski

Słowa kluczowe:

etyka, zarządzanie zasobami ludzkmi, życzliwość, pracownik, przełożony, prawo pracy

Abstrakt

W ujęciu klasycznym etyki, mieszą się takie kategorie jak: człowieczeństwo, ludzką postawę wobec kogoś, uprzejmość, wykształcenie, kulturę osobistą, czy właśnie życzliwość. Jedną ze specyficznych – pod względem społecznym i ekonomicznym – jest relacja pracownik – przełożony. Celem artykułu była próba odpowiedzi na następujące pytania badawcze: na ile życzliwość jako kategoria etyczna może wpływać bądź wpływa na relacje pracownik-przełożony oraz czy i ewentualnie gdzie życzliwość znajduje swoje miejsce w perspektywie obowiązującego prawa pracy oraz w aspekcie nauk społecznych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Odpowiedź na tak udzielone pytanie w oparciu o analizę wybranych obszarów prawa pracy a także w relacji do wybranych współczesnych nurtów filozofii jest pozytywna. Pozostają jednak kwestie dyskusyjne w obszarze innych nurtów etyki (np. utylitaryzm) i ekonomii (relacja zysku do relacji międzyludzkich w przedsiębiorstwie).

Pobrania

Opublikowane

2022-09-30