Zróżnicowanie geograficzne polskiego handlu zagranicznego i wpływ pandemii COVID-19

Autor

  • Natalia Wilczewski
  • Magdalena Bryk

Słowa kluczowe:

handel zagraniczny, COVID-19, Polska, UE, SITC, obroty towarowe

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie struktury wymiany handlowej Polski
z głównymi partnerami w latach 2015–2020. Autorki artykułu stawiają
tezę, że zróżnicowanie geograficzne polskiego handlu – w tym dodatni bilans
z krajami UE i ujemny z pozostałymi krajami – wynika ze struktury importu
i eksportu, uzależnionej od kategorii towaru, którym się handluje. Innym
znaczącym czynnikiem dla ładu gospodarczego jest łatwość prowadzenia biznesu,
w ostatnim czasie jednak na gospodarkę świata, w tym krajów UE, silnie
oddziałuje pandemia koronawirusa. Przyczyniła się ona również do znacznego
osłabienia polskiego handlu zagranicznego – możemy zaobserwować negatywne
zmiany w pierwszym kwartale 2020 roku.
W pierwszej części artykułu dokonano analizy handlu zagranicznego Polski
w okresie 2015–2020. Następnie omówiono zróżnicowanie handlu z głównymi
partnerami w eksporcie i imporcie. Od wielu lat niezmiennie naczelnymi
partnerami eksportowymi Polski były Niemcy, Czechy oraz Wielka Brytania.
Za główną przyczynę dysproporcji w bilansie handlowym uznano kategorie
towaru, którymi Polska handluje. Polska osiąga dobre wyniki w eksporcie
dzięki sukcesywnie zwiększającemu się geograficznemu zróżnicowaniu kierunków
ekspansji handlu.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-30