Wpływ nowych mediów na kształtowanie opinii publicznej w epoce postindustrialnej. Rządowe regulacje w zakresie walki z dezinformacją

Autor

  • Dagmara Mateja

Słowa kluczowe:

post-prawda, fake news, informacja, dezinformacja, społeczeństwo informacyjne, media społecznościowe

Abstrakt

Niniejszy artykuł koncentruje się na procesie rozprzestrzeniania się fałszywych
wiadomości w Internecie. Współcześnie za pośrednictwem mediów
użytkownicy są w stanie dystrybuować i upowszechniać wiele alternatywnych
treści. Tekst pokazuje, z jakimi zmianami i konsekwencjami muszą zmierzyć
się użytkownicy nowych mediów. W wyniku bezprecedensowego rozwoju
technologii i szerzącej się przez to dezinformacji, coraz bardziej wyraźna
staje się tendencja do utrwalania się błędnych przekonań w społeczeństwie.
Internet stwarza doskonałe warunki do tego, aby dać autonomicznym komórkom
możliwość szybkiej wymiany informacji i utwierdzić się we własnych
przekonaniach. O ile media tradycyjne podlegają kontroli instytucjonalnej,
tak w przypadku mediów społecznościowych możliwości komunikacyjne
wydają się nieograniczone. Podlegają one bowiem tylko kontroli społecznej,
co w rezultacie przekłada się na ilość rozprzestrzeniania szkodliwych treści.
Dynamiczny rozwój w obrębie rozwiązań technologicznych bezpośrednio
wpływa na umieszczenie dezinformacji w innym wymiarze. Tak zwane
fake newsy stały się na tyle istotnym problemem w dyskursie medialnym
i społecznym, że w wielu krajach podjęto inicjatywy mające na celu walkę
z rozprzestrzenianiem się dezinformacji w Sieci. Kluczowym elementem jest
przede wszystkim budowanie świadomości społecznej oraz identyfikowanie
fałszywych wiadomości oraz źródeł publikujących „fake newsy”.

Opublikowane

2019-09-30