Jak charyzmatyczny lider buduje strategię: przykład klubu piłkarskiego Górnik Zabrze

Autor

  • Dariusz Pietyszuk
  • Bartłomiej Bańkowski

Abstrakt

Bazując na koncepcjach przedsiębiorczej szkoły budowania strategii oraz
z teorii przywództwa, sformułowaliśmy wniosek, że firmy zarządzane przez
charyzmatycznego lidera, osobiście odpowiedzialnego za budowanie strategii,
mają wyższą zmienność wyników od firm z zaplanowanym, formalnym
procesem formułowania strategii. Jest to związane z faktem, że silni liderzy
mogą mieć jasną i dobrze określoną wizję, lecz także mogą być w błędzie
i egzekucja ich wizji może doprowadzić do istotnej porażki. Jako że charyzmatyczni
liderzy mają silny wpływ na wszystkich udziałowców, ich decyzje
nie są zazwyczaj kwestionowane, co powoduje, że ich wpływ na efektywność
organizacji jest bardzo silny. Dodatkowo pokazujemy, że szkoła przedsiębiorcza
jest zazwyczaj stosowana we wczesnych etapach życia firmy. Wraz
z dojrzewaniem organizacji zmniejsza się rola przedsiębiorczego wizjonerstwa
i wzrasta rola bardziej sformalizowanego sposobu budowania strategii. Niemniej
jednak istnieją przypadki, gdy organizacja operuje na bardzo zmiennym
oraz silnie konkurencyjnym rynku i potrzebuje nawet na późniejszym
etapie swojego życia wizjonera z przedsiębiorczym podejściem do budowania
strategii. Nasze wnioski wskazują, że zarządzanie strategiczne jednego charyzmatycznego
przywódcy może prowadzić do albo sporego sukcesu albo
sporej porażki. Jakkolwiek szkoła przedsiębiorcza nie powinna być łączona
ze sformalizowanym procesem zarządzania strategicznego. Te dwie perspektywy
nie mogą być łączone ze względu na różnice stojące u ich podstaw. Gdy
występują jednocześnie prowadzą do porażki, gdy natomiast są stosowane
rozłącznie – prowadzą do sukcesu.

Opublikowane

2017-09-29